U bent hier
"Trajectcontrole leverde 1.190 boetes op in 36 dagen tijd"
Fractieleider Pieter-Jan Verhoye stelde op de voorbije gemeenteraad een mondelinge vraag over de laatste stand van zaken over de trajectcontrole in het centrum van Wingene. Blijkbaar werden er door de trajectcontrole reed 1.190 boetes uitgeschreven op in 36 dagen tijd. Verhoye benadrukte dat het voor N-VA Wingene-Zwevezele van cruciaal belang is dat voornamelijk het zwaar doorgaand verkeer (niet lokaal) maximaal moet worden geweerd uit de dorpskern. Hij vroeg daarom nog een extra meting op om de effectiviteit van de trajectcontrole te weten te komen, die komt er normaliter in het najaar.
Mondelinge vraag Verhoye
Op de gemeenteraad van juni 2020 werd de aankoop van de ANPR-camera’s voor de dorpskern Wingene goedgekeurd. Het gemeentebestuur wou met deze ANPR camera’s de snelheidsbeperking handhaven en de verkeersveiligheid verhogen. Voor onze fractie is en was het van cruciaal belang dat zwaar doorgaand verkeer (niet lokaal) maximaal wordt geweerd uit de dorpskern. Het gemeentebestuur argumenteerde dat het afdwingen van de snelheidsbeperking ervoor zou zorgen dat er minder zwaar doorgaand verkeer door onze kern zou rijden.
Meten is weten. Als antwoord op mijn schriftelijke vraag van maart 2020 bleek dat er tussen 14 en 19 oktober 2020 23.393 voertuigen door de Beernemstraat waren gereden. 3.843 daarvan waren vrachtwagens of vrachtwagens met trailer. Wij hebben in het verleden reeds gepleit voor een meting na de operationalisering van de ANPR-camera’s. Onze fractie vraagt om, nadat de trajectcontrole een tijdje in gebruik werd genomen, om nogmaals een meting te laten uitvoeren.
De camera’s werden uitgebreid getest en afgeregeld en sinds kort wordt er beboet. De gemeente gaf aan dat ze de periode vóór de inwerkingtreding alle inwoners goed wou informeren over de trajectcontrole. We merken dat er bij onze inwoners nog vragen zijn over de ANPR-camera’s, de trajectcontrole en vragen over de corrigering van gereden/vastgestelde snelheden. Op de gemeentelijk website staat er een V&A-pagina met verschillende onderwerpen over de trajectcontrole (https://www.wingene.be/veelgestelde-vragen-over-trajectcontroles), bij de rubriek over ‘de marge tussen werkelijke snelheid en gemeten snelheid’ staat er dat “de werkelijke snelheid wordt gemeten op basis van geijkte camera’s. De politie bepaalt de marge om effectief te gaan beboeten”.
Daarom stel ik u graag de volgende vragen:
Op welke manier heeft het gemeentebestuur onze inwoners geïnformeerd omtrent de werking van de ANPR-camera’s en de trajectcontrole?
Sinds wanneer is de trajectcontrole actief (medio april ’22) en sinds wanneer wordt er over gegaan tot boetes? Wat zijn de eerste conclusies? Hoeveel voertuigen/bestuurders werden er reeds beboet?
Kunt u toelichting geven over de marge die de politie hanteert?
Op welke manier zal het gemeentebestuur onze inwoners extra sensibiliseren over de inwerkingtreding van de camera’s?
Wanneer zal het gemeentebestuur een nieuwe meting doen in de Beernemstraat om – met het oog op het maximaal weren van zwaar doorgaand verkeer – de effectiviteit te meten van deze ingreep?
Wat is de laatste stand van zaken omtrent het gemeentelijk mobiliteitsplan?
Wanneer worden/werden metingen ikv het mobiliteitsplan afgenomen?
Wat waren de resultaten van deze metingen?
Antwoord college van burgemeester en schepenen:
(1) Op welke manier heeft het gemeentebestuur onze inwoners geïnformeerd omtrent de werking van de ANPR-camera’s en de trajectcontrole?
Eind augustus zijn de ANPR-camera's geplaatst. Eind 2021 zijn posters en bewonersbrieven bedeeld met de oproep om de affiche op de achterzijde uit te hangen ter sensibilisatie.
Er is op 20 augustus 2021 een persbericht opgemaakt dat gedeeld werd via de andere gemeentelijke communicatiekanalen (website, facebook, nieuwsbrief).
In de gemeentelijke Info, editie oktober – november – december 2021, is een bijdrage gepubliceerd over de trajectcontrole. Dit werd herhaald via een kort bericht in de gemeentelijke Info van het eerste kwartaal 2022.
Daarnaast werden herhaaldelijk gedurende korte tijd infokarren geplaatst ter sensibilisering voor de trajectcontrole. Bovendien is duidelijke signalisatie aangebracht die de burgers informeert over de trajectcontrole.
Er is een themapagina opgemaakt op onze website:https://www.wingene.be/gas
(2) Sinds wanneer is de trajectcontrole actief (medio april ’22) en sinds wanneer wordt er over gegaan tot boetes? Wat zijn de eerste conclusies? Hoeveel voertuigen/bestuurders werden er reeds beboet?
19 april 2022 is de vaststellingsdatum van de eerste geverbaliseerde snelheidsovertredingen. Op datum van 25 mei 2022 zijn 1190 GAS-boetes uitgestuurd (vaststellingsdatum 23 mei 2022).
Het is te vroeg voor een eerste kwantitatieve analyse, maar de vaststelling is dat duidelijk merkbaar dat er trager wordt gereden door de trajectcontrole. Het eerste kwartaal van 2022 is gebruikt als periode van sensibiliseren. Er zijn geen GAS-boetes uitgeschreven. We zijn pas gestart met verbaliseren met ingang van 19 april 2022. We merken intussen een sterke gedragsverandering (respecteren snelheid) bij de autobestuurders gezien het aantal snelheidsovertredingen ten aanzien van laatste meting eind 2021 met meer dan 35% is gedaald. De aangepaste snelheid is ook voelbaar in het straatbeeld en voor de inwoners in de buurt.
(3) Kunt u toelichting geven over de marge die de politie hanteert?
Burgemeester wenst hierop niet te antwoorden. De marge is leesbaar in het PV van vaststelling.
(4) Op welke manier zal het gemeentebestuur onze inwoners extra sensibiliseren over de inwerkingtreding van de camera’s?
Wij hebben een communicatiecampagne uitgevoerd eind 2021 om de komst van de camera’s duidelijk te kaderen zodat iedereen ook begrijpt waarom ze er hangen en hebben gedurende 3 maanden getest en niet gesanctioneerd. Je kan niet blijven sensibiliseren. Zone 30 is al lang van toepassing in de Oude Bruggestraat en Beernemstraat.
(5) Wanneer zal het gemeentebestuur een nieuwe meting doen in de Beernemstraat om – met het oog op het maximaal weren van zwaar doorgaand verkeer – de effectiviteit te meten van deze ingreep?
Het is nog niet ingepland om nieuwe tellingen te doen in de Beernemstraat om het effect van de handhaving te monitoren, maar het is uiteraard wel interessant om dit later dit jaar eens te doen.
(6) Wat is de laatste stand van zaken omtrent het gemeentelijk mobiliteitsplan?
Wanneer worden/werden metingen ikv het mobiliteitsplan afgenomen?
Wat waren de resultaten van deze metingen?
De nota rond fietsbeleid is uitgewerkt. Voor het tweede grote thema (vrachtverkeer) werden de resultaten van de tellingen (gedaan in februari -maart) geanalyseerd. De resultaten in juni worden afgetoetst met lokaal bestuur Pittem, waar de WVI ook een nieuw mobiliteitsplan aan het maken is. We wachten om een projectstuurgroep samen te roepen (wellicht september) tot we van WVI rond minstens de twee grote thema’s (fietsen en zwaar vervoer) een ontwerptekst hebben. De andere thema’s (parkeren, voetgangers en openbaar vervoer) zullen verhoudingsgewijs van mindere orde zijn.
In het regionaal mobiliteitsplan zit een voorstel om de bovenlokale vrachtroutes te weren uit centrum Wingene door ze vanuit onze bedrijventerreinen telkens om te leiden naar de N37, maar dat zijn voor doorgaand vrachtverkeer van en naar de E40 niet altijd de kortste en efficiëntste omleidingen. Binnen het lokaal mobiliteitsplan worden nu een paar scenario’s voor zonale tonnagebeperkingen onderzocht, maar momenteel evolueren we vooral in de richting om in de Beernemstraat het doorgaand verkeer zoveel mogelijk te ontraden via trajectcontrole, zone 30, parkeerstroken, eventueel extra plantvakken/bomen en versmalde oversteekplaatsen.
Lees het volledige artikel hier: